Wymiana plomby w zębie – wszystko, co należy wiedzieć

W pewnej kabaretowej piosence pojawił się niegdyś zwrot „rozbolała mnie plomba”. Chociaż może to brzmieć absurdalnie, jednak takie sytuacje mogą się przydarzyć naprawdę każdemu. W istocie głównym zadaniem plomb dentystycznych jest ochrona i zapobieganie próchnicy zębów. Tego rodzaju uszczelniacze stomatologiczne są obecnie jednym z najpowszechniej stosowanych materiałów zabezpieczających. Warto jednak pamiętać, że również i one mają swój określony okres przydatności. Generalnie wynosi on od 5 do 10 lat, a nowoczesne wypełnienia mogą służyć nawet lat 15, ale konieczne jest, aby sprawdzać ich stan podczas każdej wizyty kontrolnej u dentysty. To bardzo ważne by upewnić się, że nasze plomby nie uległy odpryskom lub zużyciu wraz z upływem czasu. Najmniejszy bowiem odprysk lub pęknięcie może prowadzić do uwięzienia żywności i bakterii pod spodem, co może bezpośrednio przyczyniać się do rozwoju zakażenia próchniczego. Wiąże się z tym także kilka podstawowych pytań: kiedy możliwa jest (lub zalecana) wymiana plomby w zębie, czy jest to proces bolesny i z jakimi kosztami się wiąże.

Czy plomby w zębach się wymienia?

Konstatacja może być w tym wypadku oczywiście tylko jedna – tak, oczywiście wymiana plomby w zębie jest możliwa. Warto jednak zatrzymać się na dłużej przy głównych przyczynach takiego stanu rzeczy.

Wskazuje się, że głównym powodem gdy wymiana plomby w zębie staje się konieczna, jest jej niewłaściwe umieszczenie, przez co pojawia się ryzyko zanieczyszczenia wypełniacza śliną. Może to być częściowo spowodowane brakiem doświadczenia stomatologa, brakiem właściwej współpracy z pacjentem lub niewystarczającą ilością użytego materiału uszczelniającego. Kiedy materiał użyty do wykonania wypełnienia zawiedzie, bakterie szybko przeciekają do tkanek miękkich przyzębia i znajdując się pod spodem, uwalniają kwasy, które powoli zaczynają ponury akt trawienia szkliwa zębów. Wówczas łatwo można zaobserwować, że pod nałożonym środkiem uszczelniającym kolor chorego zęba zmienia się na brązowy lub ciemnobrązowy i z czasem stan zapalny pożera coraz większy obszar, w końcu asymilując się z miazgą zęba, powodując jednocześnie dotkliwy ból i nieprzespane noce. To pierwsze i najważniejsze wskazanie do wymiany plomby na nową.

Jednym z dodatkowych objawów poza bólem, wskazującym że coś się dzieje nie tak z naszą plombą, może być pojawiająca się nadwrażliwość w zetknięciu z gorącymi lub zimnymi pokarmami. Takie odczucie na zmienne warunki termiczne może być dowodem ukruszenia lub pęknięcia wypełnienia, zwłaszcza jeżeli jest ono już raczej stare. Ponadto każda plomba, nawet ta z najwyższej półki cenowej, z czasem się po prostu ściera. Każdy uraz mechaniczny twarzy to także smutna okazja do pęknięcia lub ukruszenia plomby. Nie warto wówczas zwlekać, tylko od razu zgłosić się do swojego zaufanego stomatologa.

Warto wspomnieć tutaj jeszcze o jednym wypadku, gdy zalecana jest wymiana plomby. Czasami robi się to ze względów czysto estetycznych. Dotyczy to pacjentów, którzy do tej pory mieli założone stare plomby amalgamatowe i wymiana ich na nowoczesne, światłoutwardzalne. Dodatkową zaletą jest to, iż stomatolog może nadawać takiemu nowemu kompozytowi dowolny odcień, dopasowując go do pozostałych zdrowych zębów. Czego się w końcu nie robi dla pięknego, białego uśmiechu?

Jak wygląda w praktyce wymiana plomby i czy boli?

Kiedy już w końcu trafiamy na fotel dentystyczny z wykrytym uszczerbkiem lub zniszczeniem plomby, to czeka nas zabieg wymiany wypełnienia na nowe. Wymiana plomby w zębie to w końcu lepsze rozwiązanie niż ekstrakcja zęba…

Jak to wygląda w praktyce? Przede wszystkim stomatolog musi usunąć specjalnymi narzędziami starą plombę, a następnie dokładnie oczyścić ubytek. Czasami może być konieczne leczenie kanałowe, zwłaszcza wtedy gdy postępująca próchnica dokonała sporych zniszczeń. Dopiero wówczas można założyć nowe wypełnienie, dopasowując je do indywidualnych preferencji i możliwości budżetowych pacjenta.

Odsetek ludzi odczuwających strach przed dentystą co prawda z czasem i postępującym rozwojem technik stomatologicznych maleje, ale nadal są osoby, które wizytę na fotelu w gabinecie uważają za przeżycie iście traumatyczne. Nasuwa się zatem pytanie – czy wymiana starej plomby na nową boli? Otóż odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest ani prosta, ani oczywista. Wszystko tak naprawdę zależy od wielkości zmian próchniczych, do których doszło pod starym wypełniaczem. Jeśli są one raczej niewielkie, obejdzie się bez większego bólu, choć mały dyskomfort pojawić się może zawsze. Nawet przy bardziej skomplikowanych sytuacjach można na szczęście poprosić o dopasowanie właściwych środków znieczulających.

Ile kosztuje wymiana plomby w zębie?

Tutaj też wszystko zależy od rodzaju plomby, wielkości danego wypełnienia, a także od stopnia komplikacji, jakie mogły się pojawić. Generalnie jednak w gabinetach stomatologicznych na terenie Polski wymiana plomby to koszt rzędu około 150 do 200 złotych. W przypadku gdy mamy do czynienia z bardziej wymagającymi przypadkami, a w grę wchodzi jednocześnie leczenie kanałowe oraz odbudowa zęba, koszt taki rośnie wymiernie do około 300 – 350 złotych.