Szkorbut – objawy i leczenie

Nie od dnia dzisiejszego wiadomo, jak istotną rolę dla ludzkiego organizmu odgrywa odpowiednia suplementacja. Witaminy i minerały mają zbawienny wpływ na organizm, zaś ich brak z dużym prawdopodobieństwem wywoła poważne zaburzenia, a nawet rozmaite choroby.

Szkorbut – co to jest?

Witamina C, podobnie jak cała reszta substancji zaliczanych do rodziny witamin i minerałów, odgrywa w ludzkim organizmie wbrew pozorom niebanalną rolę. Jej niedobór wywołuje m.in. chorobę, jaką niegdyś przypisywaną pracownikom działającym na morzu. Schorzenie dopadające piratów oraz marynarzy znane jest pod bardziej popularną nazwą – szkorbut.

Szkorbut jest schorzeniem dotykającym wiele narządów, przez co jest to schorzenie znacznie poważniejsze niż można by było przypuszczać. Zwłaszcza że szkorbut inaczej nazywa się cyngą bądź gnilcem.

Jakie są oznaki szkorbutu?

Jako że szkorbutem określamy poważny niedobór witaminy C w ludzkim organizmie, w pierwszej kolejności należy określić funkcję tej witaminy. Bowiem jako objawy można wymienić przede wszystkim wszelkie sytuacje odbiegające od normy, gdy poziom witaminy C w organizmie jest prawidłowy. Odpowiada ona bowiem za prawidłowe wytwarzanie kolagenu w naczyniach krwionośnych.

Całkowity brak bądź zmniejszona ilość kolagenu w organizmie wywołuje niekontrolowane krwawienia. Co więcej, dla szkorbutu typowe są problemy z dziąsłami. Ich przerost to wynik stanu zapalnego. Jednakże dodatkowo zęby zaczynają się chwiać, a z czasem również wypadać.

Ponieważ witamina C odpowiada również za gojenie się ran oraz podrażnień skóry, jej niedobór będzie skutecznie utrudniać regenerację komórek. Ponadto chory często skarży się na dokuczliwe bóle mięśni, stawów, a nawet kości. Oprócz dolegliwości bólowych dochodzą także złamania patologiczne.

Niestety nie są to wszystkie objawy. Im głębiej postępuje choroba, tym więcej dolegliwości odczuwa chory i są one coraz bardziej dokuczliwe. Jako że ze szkorbutem powiązane jest ogólne osłabienie organizmu, chory może w późniejszym stadium choroby zapaść na depresję. Co więcej, notorycznie będzie odczuwać senność. Dokuczliwe z pewnością będą również zmiany skórne, które wywołuje stan chorobowy spowodowany niedoborem kwasy askorbinowego, czyli witaminy C. Zmiany są chropowate w dotyku, a co więcej na skórze pojawiają się liczne wybroczyny.

Postępowanie szkorbutu przynieść może liczne negatywne skutki. Jako że jest to choroba wielonarządowa, oczekiwać należy także rozmaitych neuropatii. W fazie końcowej dochodzić może również do drgawek.

Jak się leczy szkorbut?

Jako że gnilec to jednostka chorobowa spowodowana niedoborem kwasu askorbinowego, przede wszystkim należy zapewnić organizmowi jego odpowiednią ilość. Odpowiednia dieta jest bowiem istotnie ważna każdego dnia, dlatego nie należy zaniedbać dostarczania organizmowi witaminy C. Zwłaszcza że ludzki organizm nie wytwarza samodzielnie tej witaminy.

Dostarczać witaminę C do organizmu można zarówno za pomocą suplementów diety zakupionych w aptece, ale również poprzez zbilansowaną dietę. Kwas askorbinowy dostarczyć można nie tylko w cytrusach takich jak cytryna, choć bez wątpienia jest to najbardziej znany podajnik witaminy C. Obecna jest ona również w porzeczce, kiwi, papai, truskawkach, pomidorach, ale również w warzywach jak szpinak, marchew czy kapusta. Należy zaznaczyć, że suplementacja witaminy C w zbilansowanej diecie wbrew pozorom nie jest trudna, gdyż zawierają ją nawet ziemniaki.