Jak zlikwidować przebarwienia na zębach?

Zęby, choć zdrowe, z upływem lat szarzeją i widoczne stają się na nich przebarwienia. To nieuniknione i do pewnego stopnia naturalne. U wielu ludzi powoduje jednak kompleksy lub po prostu dyskomfort, dlatego warto wiedzieć, jak zlikwidować przebarwienia na zębach.

Przyczyny powstania przebarwień zębów

Kiedy warstwa szkliwa staje się zbyt cienka, zęby zaczynają zmieniać kolor. Do zmiany barwy kości przyczynia się również niewłaściwa higiena. Zęby, których nie czyści się regularnie pokryte są płytką nazębną, która z czasem zmienia się w nieestetyczny kamień. Zęby z ubytkami próchniczymi również zaczynają wyglądać nienaturalnie.

Jedną z głównych przyczyn przebarwień na zębach jest palenie, ponieważ osad nikotynowy wnika w głąb szkliwa. Powstawaniu przebarwień sprzyja też częste picie kawy oraz herbaty. Przebarwienia mogą być spowodowane również produktami zawierającymi karoteny – roślinne barwniki.

Niektóre leki, zwłaszcza antybiotyki, także przyczyniają się do zmiany koloru zębów. Dzieje się tak zwłaszcza u dzieci. U pacjentów w okresie wzrostu składniki antybiotyków wiążą się z wapniem i odkładają w zębach i innych kościach.

Warto wiedzieć, kiedy to stanie się już uciążliwe i bardzo widoczne, jak zlikwidować przebarwienia na zębach.

Rodzaje przebarwień

Przebarwienia na zębach można podzielić na kilka typów biorąc pod uwagę przyczyny ich powstawania. Białe przebarwienia mogą oznaczać demineralizację szkliwa i pierwotną próchnicę. Czasem mogą być symptomem poważnych schorzeń związanych z tarczycą (grasica, nadczynność).

Poszarzałe, pożółkłe lub brązowiejące zęby to z jednej strony naturalny u osób w starszym wieku proces związany z utratą szkliwa, a z drugiej efekt nieodpowiedniej diety i higieny zębów.

Różowe odbarwienia zębów są dość groźne, bo mogą być spowodowane resorpcją, czyli stopniowym rozpuszczaniem twardych i miękkich tkanek zęba. Czasem świadczą również o porfirii, groźnym schorzeniu krwi.

Dzięki regularnym wizytom u stomatologa każde przebarwienia mogą być przez niego w porę zauważone. To pozwala na szybką reakcję i podjęcie ewentualnego leczenia.

Jak usunąć przebarwienia na zębach?

Aby usunąć przebarwienia na zębach, najlepiej wybrać odpowiednią dla siebie metodę w gabinecie stomatologicznym. O tym, jak zlikwidować przebarwienia na zębach, powinien – wspólnie z pacjentem – decydować lekarz. Na sposób postępowania wpływa rodzaj przebarwień, stan uzębienia i – na końcu – zasobność portfela.

Podstawowym zabiegiem, który pozwala pozbyć się przebarwień jest higienizacja. To zabieg, który polega na usuwaniu kamienia nazębnego a następnie piaskowaniu zębów. Te zabiegi nie tylko poprawią wygląd jamy ustnej, ale ochronią też przed powstawaniem paradontozy oraz próchnicy. Stomatolodzy zalecają, by wszyscy pacjenci wykonywali higienizację co 6 miesięcy.

Kiedy przebarwienia są głębokie, pacjent może zdecydować się na wybielanie zębów przy pomocy lamp. Obecnie najpopularniejsze i najczęściej stosowane są lampy Beyond. Dzięki zabiegowi w krótkim czasie (około 45 minut) można wybielić zęby o kilka odcieni. To dość drogi, ale przynoszący najlepsze efekty, sposób na biały uśmiech.