Budowa i choroby zębów

Dobry stan zębów to gwarancja lepszego zdrowia i samopoczucia, nie wspominając również o względach estetycznych. Dlatego warto poznać przynajmniej podstawy biologiczne z zakresu budowy zębów oraz chorób, które mogą ich dotyczyć – na pewno przyczyni się to do lepszej profilaktyki.

Istota higieny stomatologicznej

Higiena stomatologiczna odgrywa bardzo ważną rolę w utrzymaniu zębów oraz jamy ustnej w dobrym stanie. Jeśli odbywa się ona w prawidłowy sposób, to niemal wykluczamy możliwość rozwinięcia się jakichkolwiek patologicznych zmian, które mogą prowadzić do utraty stałego uzębienia. Na właściwą higienę składają się różne czynności i zabiegi profilaktyczne zarówno te przeprowadzane w domu, jak i te, którym poddajemy się w gabinetach stomatologicznych.

Higiena stomatologiczna w domu obejmuje przede wszystkim dokładne mycie jamy ustnej i zębów. Wiedza na temat tego, jak wygląda budowa i choroby zębów, pomogą nam również higienę stomatologiczną przeprowadzać właściwie. Niezwykle ważne jest przede wszystkim dokładne oczyszczanie zębów z osadów, jakie produkują bakterie odżywiające się resztkami jedzenia. Jeśli nie robimy tego prawidłowo, to osad zamienia się płytkę nazębną, a w konsekwencji także kamień nazębny, który prowadzi to chorób zębów i dziąseł. Do przeprowadzenia prawidłowej higieny jamy ustnej i zębów niezbędna jest przede wszystkim właściwa szczoteczka do zębów oraz pasta. Zęby należy szczotkować co najmniej dwa razy dziennie – rano i wieczorem, ale zabieg ten wskazany jest także po każdym posiłku. Do szczotkowania najlepiej wybierać szczoteczki o średniej twardości, ponieważ te twardsze mogą uszkadzać szkliwo, co również przyczynia się do złej kondycji naszych zębów. Oprócz szczotkowania warto także przeprowadzać nitkowanie zębów. Dzięki temu pozbywamy się osadów z trudno dostępnych miejsc, gdzie szczoteczka nie ma możliwości się dostać. W celach profilaktycznych warto także stosować specjalne płyny do płukania ust.

W zakres profilaktyki wchodzą także zabiegi, które wykonuje się w gabinetach stomatologicznych. Jest to między innymi usuwanie kamienia nazębnego, czy lakowanie zębów, co ma uchronić je przed działaniem bakterii próchnicotwórczych. Niezwykle ważna jest również regularna kontrola naszego uzębienia u stomatologa. Dzięki temu unika się możliwości wystąpienia poważnych chorób, ponieważ wszelkie nieprawidłowości usuwa się zanim przekształcą się w poważniejsze schorzenia. Dlatego warto wiedzieć, jak wygląda budowa i choroby zębów.

Budowa zębów i przyzębia

Każdy ząb składa się z trzech podstawowych elementów – korony, szyjki oraz korzenia. Gołym okiem widzimy koronę – pozostałe elementy są niewidoczne, ponieważ znajdują się w dziąśle i tkankach otaczających zęby. Budowa i choroby zębów są jednak znacznie bardziej skomplikowane – już sama korona składa się z kilku elementów, do których należą szkliwo, zębina oraz miazga. Jeśli chodzi o szkliwo, to jest to najtwardsza tkanka, która znajduje się w ludzkim organizmie. Jego zadaniem jest ochrona zęba przed czynnikami zewnętrznymi, w tym przed działaniem bakterii wywołujących próchnicę. Szkliwo nie jest unerwione, ale mimo że tak twarde, to może także z różnych przyczyn po prostu go ubywać, a to sprawia, że nasze zęby stają się słabsze i podatniejsze na czynniki chorobotwórcze. Codzienna prawidłowa higiena przyczynia się do tego, że szkliwo pozostaje w dobrym stanie przez długie lata. Pod szkliwem znajduje się zębina, która jest dużo bardziej miękka, więc gdy dostaną się do niej bakterie, znacznie łatwiej o ubytki. Pod zębiną znajduje się jeszcze miazga, która jest najsilniej unerwiona. Jeśli zacznie się w niej stan zapalny, na przykład w wyniku próchnicy, to doświadczamy bardzo silnego bólu i konieczna jest interwencja stomatologiczna. To w tych sytuacjach zazwyczaj konieczne jest leczenie kanałowe. Szyjka zębowa znajduje się zaraz pod koroną zęba i jest pozbawiona szkliwa. Prawidłowo osłonięta jest tkanką dziąsła, ale czasami dochodzi do odsłonięcia szyjki zębowej, co wywołuje ból. Najniżej położony jest korzeń zęba, który bezpośrednio łączy ząb z kością. Jeden ząb posiada zazwyczaj od jednego do trzech korzeni, to one odpowiadają za ułożenie naszych zębów oraz ich stabilność.

Przyzębie to wszystkie tkanki, jakie otaczają nasze zęby. Pełni ono bardzo ważne funkcje – przede wszystkim utrzymuje zęba w zębodole, a także odpowiada za jego odżywanie oraz izolowanie od szkodliwych zewnętrznych czynników. Składa się z takich elementów jak dziąsło, błona śluzowa, kość zębodołu czy ozębna. O przyzębie także należy dbać, ponieważ choroby przyzębia mogą prowadzić do poważnych problemów z uzębieniem. Tak przedstawia się budowa i choroby zębów.

Najpowszechniejsze choroby zębów

Wiedza o tym, jak wygląda budowa i choroby zębów, pomoże nam uniknąć rozwoju poważniejszych schorzeń w obrębie jamy ustnej. Dzięki temu być może wcześniej zwrócimy uwagę na niepokojące objawy i tym samym udamy się wcześniej do stomatologa, co ostatecznie zapobiegnie rozwojowi poważnych chorób zębów lub przyzębia. Jakie są najpowszechniejsze choroby zębów? Oczywiście najpowszechniejsza choroba, która dosięga zarówno dorosłych oraz dzieci, jest próchnica. Przyczynia się do niej przede wszystkim nieodpowiednia higiena, a jej wynikiem może być całkowita utrata zębów. Zaawansowana próchnica przyczynia się także do innych poważnych chorób w obrębie jamy ustnej. Jest to między innymi zapalenie miazgi zęba oraz zgorzel. Oczywiście te choroby mogą także pojawiać się w wyniku innych czynników, ale to właśnie próchnica przyczynia się do ich powstania. W ich wyniku odczuwa się bardzo silny ból, a ich konsekwencją może być utrata zęba. Inne choroby, które zdarzają się często, to także paradontoza, która zaczyna się od kamienia nazębnego – to pod nim gromadzą się bakterie, które prowadzą do stanów zapalnych oraz bólu, a konsekwencją także może być utrata zębów. Wśród popularnych chorób zębów wyróżnia się także nadwrażliwość, kwasową erozję szkliwa, a także różnego rodzaju wady zgryzu, które wymagają wizyt w gabinecie ortodontycznym.