Agresywne zapalenie przyzębia

Agresywne zapalenie przyzębia to dolegliwość związana ze zmianami zachodzącymi w strukturze kostnej. W rozpoznaniu choroby niezwykle pomocne jest badanie kliniczne oraz radiologiczne. Połączenie tych technik umożliwia prawidłowe rozpoznanie choroby oraz skuteczne jej leczenie. Co ważne, badanie radiologiczne jest nie tylko niezbędnym elementem wykorzystywanym podczas diagnozowania agresywnego zapalenia przyzębia, ale również służy do oceny postępu choroby oraz zmian zachodzących na skutek prowadzonego leczenia.

Czym się charakteryzuje agresywne zapalenie przyzębia?

Agresywne zapalenie przyzębia cechuje bardzo szybki przebieg, w obrębie którego można wyróżnić naprzemiennie występujące okresy zaostrzeń dolegliwości oraz ich remisji. Tego typu sytuacje mają związek z zaburzeniem reakcji układu immunologicznego pojawiającego się w odpowiedzi na czynnik infekcyjny. W wyniku tego dochodzi do dysfunkcji mechanizmów naprawczych zachodzących w obrębie przyzębia. Występowanie choroby jest uwarunkowane genetycznie, choć sam wpływ poszczególnych genów na jej przebieg nie został ostatecznie wyjaśniony.

Niekorzystne zmiany chorobowe dotyczą przede wszystkim ludzi młodych, choć mogą się one również pojawiać w późniejszym wieku. Co ważne, niektóre zmiany mogą obejmować również dzieci. Rozwój choroby może przebiegać bardzo szybko, w krótkim czasie prowadząc do utraty zębów. Dla agresywnego zapalenia przyzębia charakterystyczne jest symetryczne występowanie zmian. Są one obserwowane po obu stronach łuków zębowych, co określane jest jako tak zwany obraz odbić lustrzanych.

Postacie agresywnego zapalenia przyzębia

Choroba może przybierać różne formy. Może mieć ona postać miejscową i dotyczyć okolicy maksymalnie dwóch zębów innych niż pierwsze siekacze i trzonowce stałe lub uogólnioną. W tym przypadku zmiany obejmują okolice co najmniej trzech zębów stałych innych niż pierwsze zęby sieczne i trzonowe. W przypadku miejscowego agresywnego zapalenia przyzębia zwykle dochodzi do zmian okolic znajdujących się pomiędzy powierzchnią mezjalną drugiego zęba trzonowego a dystalną drugiego zęba przedtrzonowego. Zmiany te mogą również obejmować okolice zębów siecznych. Uogólniona postać agresywnego zapalenia przyzębia obejmuje większy obszar zębów, jednak zwykle większe nasilenie objawów występuje w miejscach analogicznych do obserwowanych w przypadku zmian o charakterze miejscowym.

Zapalenie przyzębia – jak leczyć?

Leczenie agresywnego zapalenia przyzębia jest procedurą cechującą się wysokim stopniem trudności i skomplikowania. Warto dodać, że mimo podejmowanych działań, ich skuteczność nie zawsze okazuje się w pełni zadowalająca. Na przebieg i efektywność podejmowanych czynności wpływ na stan zaawansowania choroby. Niestety, w wielu przypadkach początkowe objawy, takie jak na przykład sporadyczne krwawienie dziąseł są przez pacjentów bagatelizowane.

Szybki rozwój choroby prowadzi wówczas do poważnych zmian, które są bardzo trudne do leczenia. Samo leczenie na początkowym etapie obejmuje działania mające na celu usunięcie nagromadzonej płytki nazębnej zlokalizowanej pod i nad dziąsłami za pomocą metod chemicznych i mechanicznych. Tego typu działania mają na celu ograniczenie ilości drobnoustrojów chorobotwórczych oraz odtworzenie prawidłowej mikroflory jamy ustnej. W przypadku zmian o dużym stopniu zaawansowania konieczne jest jednak wdrożenie leczenia chirurgicznego.